Tabakhuis brengt klanten in positieve mood
Bart Nieuwenweg - Draad
Het Tabakhuis werd in de 18e eeuw gebouwd voor de opslag van tabak. Na de bloeiperiode van de tabakteelt heeft het gebouw in de 19e en 20e eeuw uiteenlopende bedrijfsfuncties gekend. Toen het gemeentelijke monument werd aangekocht in 2009 was het pand in een vervallen staat, maar grotendeels nog steeds origineel. Belangrijke uitgangspunten bij de restauratie zijn het behoud van de oorspronkelijke structuur en de industriële karakteristieke uitstraling. De oorspronkelijke voorgevel die jarenlang een gesloten karakter had, is geopend doordat de luiken letterlijk zijn opengezet.
Tabakhuis brengt klanten in positieve mood
‘Als Draad maken we websites en webapplicaties die net even anders zijn, mooie creatieve ontwerpen, niet het standaardwerk, daar past geen kantoor bij met een systeemplafond’, zegt Bart Nieuwenweg van Draad. Samen met FIER architecten en Schuiteman Accountants is Draad een van de ‘bewoners’ van het Tabakhuis in het centrum van Nijkerk. De renovatie en inrichting lag in handen van FIER architecten. ‘Klanten die het pand binnenstappen, vallen vaak van de ene verbazing in de andere. Gebouw en inrichting brengen hen in een positieve, creatieve mood die aansluit bij onze ideeën. De omgeving inspireert hen om ook out of the box te denken. Vaak komen we bij een andere website uit dan de klant vooraf had gedacht. Frisser, leuker en vernieuwender.’
Draad startte in augustus 2013 in het Tabakhuis. ‘We konden opstarten met de websites van FIER architecten en het Tabakhuis. Mooie klussen. Later maakten we ook de website van Schuiteman Accountants, andersom zijn zij onze accountant. Wij zijn in het Tabakhuis elkaars klanten.’
In vier jaar tijd is Draad gegroeid naar negen medewerkers. Zakelijk gaat het dus goed, maar ook onderling. De bewoners lunchen samen, borrelen op vrijdag en organiseren samen evenementen.
Bart omschrijft zijn collega’s van FIER architecten als ‘creatief, nuchter, realistisch, niet lullen maar poetsen en wars van luchtfietserij. ‘Zij maken ook ontwerpen die net even anders zijn. We hebben dezelfde bedrijfscultuur, daarom passen we goed bij elkaar. En daarom past het Tabakhuis goed bij ons.’